Thursday 26 September 2013

Post Seminar Mengajar Bayi Al-Quran Kaedah Darwish & Darwisya

Lanjutan dari promo post saya dulu..hari ni saya nak bercerita berkenaan seminar yang alhamdulillah saya telah hadiri pada 17hb September yang lepas di Hotel Seri Malaysia, Kuala Terengganu. Saya baru je mengenali blog mereka pada bulan Mac tahun ni & saya ikuti promo2 seminar IPN ni.. tapi semuanya diadakan di sekitar KL & Selangor. Tapi mungkin Allah ingin membantu, akhirnya pd bulan Julai tempohari IPN war2kan seminar mereka akan dibuat di Terengganu.. Syukur...

We pray for Egypt (pict credit to fb IPN)

Seminar ni cuma ambil masa dari 9-5pm tapi jangkamasa 7-8 jam tu rasanya x cukup untuk berkongsi pengalaman & ilmu cara2 mendidik bayi Al-Quran. Terlalu banyak persoalan & cerita2 yang ingin dikorek daripada pengasas IPN sendiri, Pn Lina. I call her Kak Lina je.. Sebab its not a straight kind of educational talk but more to santai.. Penceramah pun bercakap secara informal.

 Kak Lina in action (pict credit to fb IPN)
The best part dalam seminar ialah keyakinan yang diberi kepada ibu bapa. Kita x perlu jadi ustaz or ustazah untuk ajar anak Al-Quran. As Kak Lina sendiri dulu bekerja dalam dunia korporat. Bukan seorang ustazah & bukan juga orang alim. Dia orang yg sangat moden tapi hidayah Allah tu mengatasi jangkauan kita sebagai manusia. Dia diberi hidayah menerusi ilmu & minat beliau yang suka membaca. Subhanallah beliau bukan saja mampu mengajar anak Al-Quran tapi turut mengajar mereka ilmu-ilmu lain seperti kemahiran menguasai 3 jenis bahasa (Malay, Eng & Arabic), berenang, seni mempertahankan diri & public speaking. 

Menghafal Al-Quran x semestinya end up jadi penceramah /ustaz2 terhad di Madrasah. Why not kita jadikan anak2 kita Muslim Profesional. Kalo jd doktor, jd doktor yang faham agama & hafal Al-Quran..kalo jadi businessman jadi la businessman yg faham agama & hafal Al-Quran.. Subhanallah..menarik bukan..sangat2 inspiring.. Dalam hati ni tertanam dah keinginan untuk jadikan anak seorang muslim yang hafal Al-Quran.

Part of mengajar anak2, ade jugak terselit beberapa video tentang ape yang terjadi di dunia kita sekarang.. peperangan, perpecahan umat Islam di dunia Arab khususnya, bukan benda yang baru terjadi..semua ni dah tertulis dalam Al-Quran. Hadis Rasulullah pun ada sebut tentang semua ni. Cuma kita atau saya khususnya memang lalai & x pernah ambil tahu semua ni..See the seminar itself give self reflect on me more than what i want for my son.. memang susah nak kata...sangat menyentuh hati..macam satu pukulan yang bangunkan diri dari tidur..

Pengasas bersama IPN  (pict credit to fb IPN)
So for those yang nak experience sendiri pengalaman macam ni boleh la join seminar yang dianjurkan oleh IPN ni..Bukan saja ajar anak Al-Quran tapi IPN ada kursus mengajar anak mental arithmetic. this courses pun sehari juga, fokus untuk ajar anak umur 4 thn matematik..kalo tgk video anak Kak Lina, Darwish anda akan faham ape kelebihannya mengajar anak mental arithmetic ni..umur 4 tahun bukan setakat pandai hafal Al-Quran tp boleh buat kira2 matematik yg complex.

Untuk ibu bapa yang masih x tau..umur anak 7 tahun adalah jarak umur yang da terlalu lewat untuk mengajar anak. Sebetulnya anak2 perlu dididik dari umur mereka 0-6 tahun kerana dalam umur yg kurang dr 7 ini penguasaan kuasa minda mereka lebih tinggi kerana pada usia ini mereka hanya menggunakan otak sebelah kanan. Nak tau lebih lanjut shd u join the seminar yourself. trust me memang berbaloi2 & worth every penny :D

0 comments:

Post a Comment